Skoczów to znana stacja kolejowa, która znajduje się w malowniczym miasteczku o tej samej nazwie, wchodzącym w skład województwa śląskiego w Polsce.
Usytuowana na wysokości 288 metrów nad poziomem morza, stanowi ważny punkt w sieci transportowej regionu, ułatwiając podróżującym dostęp do wielu innych miejscowości.
Ruch pasażerski
Skoczów, jako ważny węzeł komunikacyjny, obsługuje znaczną liczbę pasażerów każdego dnia. Informacje dotyczące ruchu pasażerskiego na tej stacji przedstawiają się w następujący sposób:
Rok | Liczba pasażerów na dobę |
---|---|
2017 | 300-499 |
2022 | 200-299 |
Historia
Stacja kolejowa w Skoczowie rozpoczęła swoją działalność w 1888 roku, stając się częścią trasy Kolei Miast Morawsko-Śląskich, która łączyła Morawy ze Śląskiem Cieszyńskim. Zbudowano dwukondygnacyjny budynek dworcowy, który oprócz funkcji obsługowej, pełnił również rolę mieszkalną dla pracowników kolei, nawiązując stylistyką do austriackich konstrukcji z tamtego okresu. Miejsce to zostało odpowiednio zaakcentowane poprzez wytyczenie reprezentacyjnej ulicy prowadzącej do budynku dworca.
Na terenie stacji zainstalowano także wieżę ciśnień oraz żuraw wodny, niezbędny do napełniania parowozów wodą. Prace modernizacyjne miały miejsce po otwarciu linii kolejowej ze Skoczowa do Pawłowic, która rozpoczęła działalność 14 maja 1927 roku. W ramach przebudowy stacji wykonano dodatkowe tory ładunkowe oraz rampę.
Niestety, wieża ciśnień nie przetrwała II wojny światowej, gdyż została zniszczona przez niemieckie wojska. W tym czasowym rozrachunku, parowozy musiały czerpać wodę z rzeki Wisły, w pobliżu mostu kolejowego. W kierunku południowym odchodziła bocznica, która prowadziła do zakładów odlewniczych (dzisiejszy Teksid).
Dodatkowo, w 1968 roku realizacja projektu Kieleckiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych zaowocowała powstaniem przejścia nadziemnego nad torami kolejowymi, co służyło głównie pracownikom odlewni. Kładka została niestety zdemontowana w listopadzie 2016 roku, a jej części zostały niebawem rozebrane w związku z zamiarami remontowymi szlaku Chybie-Goleszów-Wisła/Cieszyn. W roku 2024, w kontekście szeroko zakrojonych prac modernizacyjnych na Śląsku Cieszyńskim, nie zapewniono jednak bezpiecznych przejść dla pasażerów i pieszych, a problem „dzikich przejść” przez tory pozostaje aktualny.
Podczas elektryfikacji kolei w regionie, w Skoczowie wzniesiono wąskie perony wykonane z betonu. Aby umożliwić budowę nowego osiedla bloków mieszkalnych w sąsiedniej dzielnicy Górny Bór, wybudowano również bocznicę do lokalnej betoniarni, która ciągnęła się w kierunku zachodnim, równolegle do trasy do Goleszowa.
W obrębie stacji znajdowały się również inne bocznice, takie jak ta prowadząca do ciepłowni skoczowskiej oraz kuźni, które niestety zostały rozebrane lub zniszczone w ciągu ostatnich dwóch dekad.
W dniu 10 stycznia 2009 roku, pociągi kursujące między Cieszynem a Bielsko-Biała Główną zostały zawieszone, co spowodowało znaczący spadek ruchu na tej stacji. Dodatkowo, po zamknięciu kas biletowych oraz poczekalni w dniu 28 października 2009 roku, budynek zaczął systematycznie popadać w ruinę.
Nieopodal stacji, kierując się w stronę Pogórza i Pierśćca, znajduje się most kolejowy na rzece Wiśle, którego konstrukcja powstała w 1953 roku. Warto dodać, że pierwotny most został zbudowany w 1888 roku w Zakładzie Budowy Mostów w Ustroniu.
Na stacji w Skoczowie odbywały się także transporty materiałów opałowych, którymi zajmowało się przedsiębiorstwo z Zabrzegu. Pociąg zdawczo-manewrowy dojeżdżał do Goleszowa, a w niektórych sytuacjach również do Ustronia, przewożąc materiały na platformach oraz w węglarkach, korzystając z lokomotywy SM42.
Stacja stanowi również jeden z punktów na szlakach turystycznych, prowadzących na Łazek oraz Równicę. Od 1 czerwca 2012 roku, obsługę stacji przejęła samorządowa spółka Koleje Śląskie, która wcześniej prowadziła działalność na tym terenie Przewozów Regionalnych. Ponadto, rozważano możliwość nieodpłatnego przekazania budynku dworca samorządowi.
W ostatnich latach, w ramach renowacji stacji, przeszła ona szereg istotnych zmian. Mimo redukcji układu torowego, na terenie pozostał tor bocznicowy, który obsługuje pobliskie zaplecze budowlane oraz bocznicę prowadzącą do lokalnej odlewni.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach, 17.09.2023 r. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
- Gazeta Codzienna: Burmistrz zmienia zdanie – Skoczów zawalczy o dworzec PKP, 06.05.2016 r. [dostęp 14.03.2015 r.]
- Koleje Śląska Cieszyńskiego: Schemat linii komunikacyjnych. kolejeslaskie.com. [dostęp 21.07.2016 r.]
- Koleje Śląska Cieszyńskiego: Goleszów. kolejcieszyn.pl. [dostęp 02.01.2015 r.]
- Koleje Śląska Cieszyńskiego: Skoczów. kolejcieszyn.pl. [dostęp 05.01.2015 r.]
- Marcin Żerański: Śląsk Cieszyński. Od Bielska-Białej do Ostrawy. Cieszyn: Pracownia na pastwiskach, 2012 r., s. 90. ISBN 978-83-933109-3-7.
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Beskid Skoczów | Muzeum im. Gustawa Morcinka w Skoczowie | Muzeum Jana Sarkandra w Skoczowie | Skoczów Bajerki | Kaplicówka | Cmentarz ewangelicko-augsburski w Skoczowie | Figura św. Jana Sarkandra w Skoczowie | Skoczowska Fabryka Kapeluszy | Ratusz w SkoczowieOceń: Skoczów (stacja kolejowa)